مقاله پژوهشی
نویسندگان:
سیدعباس ساطوریان ( دکتری روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))
محمدرضا احمدی ( استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))
حمید رفیعی هنر (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
کارینه طهماسیان (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای والدگری دوره نوجوانی بر اساس منابع اسلامی بهروش ترکیبی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش نخست، با استفاده از روش دادهبنیاد و براساس واحد تحلیل معنایی، منابع اسلامی بررسی شد و از میان بیش از 500 گزاره اسلامی، باتوجه به اصل اشباع 166 گزاره انتخاب گردید که با تحلیل گزارهها، 194 کد باز، 88 کد محوری و 18 کدانتخابی بهدست آمد. در بخش کمّی پژوهش، میزان مطابقت کدهای محوری با کدهای باز و گزارهها، همچنین میزان مطابقت کدهای انتخابی با کدهای محوری و گزارهها توسط متخصیص تأیید شد. مطابق نتایج پژوهش، مؤلفههای والدگری اسلامی اکتشافشده عبارتنداز: پذیرش و اعمال مسئولیت والد در برابر فرزند، مراقبت و هدایتگری، تدریجی بودن والدگری، درک توان نوجوان، توجه و تأمین سلامت جسمی و نیازهای مالی، کمک به کامل شدن هویت (در ابعاد دینی، اخلاقی، اجتماعی، شغلی و جنسی، رابطه عاطفی، عدالت، واگذاری مسئولیتها به نوجوان)، تقویت و تنبیهگری، تکریم و احترام، الگودهی و بیان مستدل.
کلیدواژهها: والدگری، دوره نوجوانی، منابع اسلامی، روانشناسی اسلامی، روش دادهبنیاد
تاریخ انتشار: تابستان 1400
محل انتشار: پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 23