مؤلفه‌های والدگری دوره نوجوانی؛ مبتنی بر منابع اسلامی / دکتر حمید رفیعی هنر

مقاله پژوهشی
نویسندگان:

سیدعباس ساطوریان  ( دکتری روان‌شناسی عمومی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))

محمدرضا احمدی ( استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))

حمید رفیعی هنر  (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

کارینه طهماسیان  (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌های والدگری دوره نوجوانی بر اساس منابع اسلامی به‌روش ترکیبی انجام شد. در بخش کیفی پژوهش نخست، با استفاده از روش داده‌بنیاد و براساس واحد تحلیل معنایی، منابع اسلامی بررسی شد و از میان بیش از 500 گزاره اسلامی، باتوجه به اصل اشباع 166 گزاره انتخاب گردید که با تحلیل گزاره‌ها، 194 کد باز، 88 کد محوری و 18 کدانتخابی به‌دست آمد. در بخش کمّی پژوهش، میزان مطابقت کدهای محوری با کدهای باز و گزاره‌ها، همچنین میزان مطابقت کدهای انتخابی با کدهای محوری و گزاره‌ها توسط متخصیص تأیید شد. مطابق نتایج پژوهش، مؤلفه‌های والدگری اسلامی اکتشاف‌شده عبارتنداز: پذیرش و اعمال مسئولیت والد در برابر فرزند، مراقبت و هدایت‌گری، تدریجی بودن والدگری، درک توان نوجوان، توجه و تأمین سلامت جسمی و نیازهای مالی، کمک به کامل شدن هویت (در ابعاد دینی، اخلاقی، اجتماعی، شغلی و جنسی، رابطه عاطفی، عدالت، واگذاری مسئولیت‌ها به نوجوان)، تقویت و تنبیه‌گری، تکریم و احترام، الگودهی و بیان مستدل.

کلیدواژه‌ها:   والدگری،  دوره نوجوانی،  منابع اسلامی،  روان‌شناسی اسلامی،  روش داده‌‌بنیاد

تاریخ انتشار: تابستان 1400

محل انتشار: پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده،  دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 23

فايلها
PZK_Volume 9_Issue 2_Pages 117-144.pdf 14.13 MB
کلمات کليدي
حمید رفیعی هنر, مقاله
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 634
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما