پنجمین نشست از سلسله نشست های امر جنسی برگزار شد؛

اعتیاد به پورنوگرافی

پنجمین نشست از سلسله نشست های امر جنسی، با عنوان اعتیاد به پورنوگرافی برگزار شد.

پنجمین وبینار از سلسله نشست‌های امر جنسی، با عنوان «اعتیاد به پورنوگرافی» عصر روز شنبه 20 شهریور 1400 با حضور سه تن از اساتید ارائه‌کننده بحث برگزار شد که عبارت بودند از: سرکار خانم روناک عشقی؛ مشاور خانواده و سکس‌تراپیست، دکتر سجاد مهدی‌زاده؛ کارشناس رسانه و فضای مجازی و دکتر جواد جاویدنیا؛ حقوق‌دان و قاضی دادگستری.

 این نشست علمی که به صورت مجازی برگزار و با استقبال خوبی مواجه شد، از ساعت 17:30 تا 19:45 ادامه داشت و خانم دکتر عشقی، ضمن برشمردن آثار اعتیاد به پورنوگرافی را- که شامل مواردی چون: درگیری دائمی ذهنی، عدم تحریک با همسر، تصور غیرواقعی از خود و همسر (نعوذ زیاد، رابطه جنسی طولانی و ...)، کاهش اعتماد به نفس جنسی، احساس بد داشتن نسبت به اندام و آلت تناسلی خویش و ... است- زمینۀ اصلی انحرافات جنسی نظیر سادیسم، مازوخیسم جنسی، سکس سه‌نفره و چهار نفره،‌ ارتباط با حیوانات، چشم‌چرانی و کودک‌آزاری دانست.

وی همچنین اعتیاد به این پدیده را زمینه‌ساز انحرافاتی دانست که قبح‌زدایی از انحرافات، ابراز زبانی و عمل انحرافی از آن جمله است و عوارض آن بیشتر به مرحلۀ پس از ازدواج برمی‌گردد.

این مشاور خانواده و سکس‌تراپیست، یکی از علت‌های اعتیاد به پورنوگرافی و انحرافات جنسی را آموزش جنسی نامناسب عنوان کرد که شامل سه دوره است و عبارتند از:

  • دوره کودکی: سکوت والدین و دریافت اطلاعات غلط از محیط؛
  • دوره نوجوانی: «نه» گفتن به انحرافات، عدم اعتیاد به پورن؛
  • دوره قبل از ازدواج: عدم آموزش و مراجعه به پورن.

 خانم دکتر عشقی، یکی از علل گسترش پورن را دسترسی آسان آن عنوان کرد و افزود: اعتیاد به پورن چون مبتنی بر یک میل طبیعی است،‌ افراد زیادی را درگیر می‌کند. ولی نمی‌توان گفت شدیدتر از اعتیاد غیرمبتنی بر نیاز غریزی (مواد مخدر) است. وی آمار انحرافات جنسی در آقایان را به جهت وجود هورمون تستسترون بیشتر دانست.

در ادامه این نشست، آقای دکتر مهدی‌زاده، ضمن برشمردن مؤلفه‌های امر جنسی، به ابعاد اجتماعی پورن اشاره کرد که در دسترس بودن پورن، هم امر جدیدی است و هم باعث تغییر فرهنگ جنسی اجتماع (فرهنگ لغات، استانداردهای زیبایی جدید و... ) می‌شود.

وی ضمن تعریف پورن، به آثار آن اشاره کرد و اعتیاد به پورن را به اعتیاد به آنچه مورد نیاز نیست (مثل مواد مخدر) و  اعتیاد به آنچه مورد نیاز است (امر جنسی) تقسیم کرد و اعتیاد به نوع دوم را به جهت این که نیازی غریزی است، شدیدتر دانست.

در ادامه نیز آقای دکتر جاویدنیا با اشاره به این که قانون‌گذاری خیلی جوابگو نیست، فرهنگ‌سازی را راهی برای نرفتن افراد به این سمت دانست.

وی با اشاره به جوابگو نبودن فیلترینگ به خاطر عدم وجود سیاست‌گذاری ثابت، گفت: ما اینترنت سالم کودکان نداریم و در جاهای دیگر دستیابی کودکان به اینترنت بزرگ‌سالان مجازات سنگینی دارد که ما نداریم.

دبیر علمی این نشست، حجت‌الاسلام دکتر حسن بوسلیکی بود و علاقه‌مندان از طریق راه ارتباطی http://dte.bz/ethicsconf  در بحث مشارکت و سؤالات خود را مطرح کردند.

منبع:
كلمات كليدي : سلسله نشستهای امر جنسی , اعتیاد به پورنوگرافی

تاریخ خبر: 1400/6/21 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 240 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 


پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 241
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما