همایش ملی معنویت و علوم اسلامی؛ تدبیری واقع‌گرایانه و متناظر به نیاز زمان و نظام اسلامی
اهداف و محورهای همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی»
مواجهه با افرادِ در معرض معنویت‌های نوظهور
  • 1400/7/19 دوشنبه گفت و گو با حمیدرضا مظاهری سیف؛ مواجهه با افرادِ در معرض معنویت‌های نوظهور
    معنویت‌های نوظهور که با نام «جنبش‌های دینی جدید» شناخته می‌شوند، امروزه برای ادیان بزرگ اسلام و مسیحیت به صورت یک مسئلۀ اجتماعی فراگیر درآمده‌اند. این مسئله وجوه مختلفی دارد و یکی از مهم‌ترین ابعاد آن، رسیدگی به وضعیت افرادی است که در معرض این جریان‌ها قرار دارند. زیرا معمولاً این جریان‌ها آسیب‌هایی را به همراه دارند و واکنش‌هایی را در جامعۀ محل فعالیت برمی‌انگیزد. آن‌چه در این واکنش‌ها بیش از همه مسئله‌ساز است، این است که با افرادی که به این جریان‌ها گرایش یافته‌اند و یا در معرض آن‌ها هستند، چه کنیم؟
نقص  DSMدر تشخیص اختلال یک قاتل
درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی
  • 1399/5/22 چهارشنبه مصاحبه با دکتر وحید سهرابی فر؛ درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی
    یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت، گروه اسلام و مطالعات معنویت به مدیریت دکتر احمد شاکرنژاد است. در این گروه، پیرامون معنویت پژوهی، معنویت های نوظهور و عرفان ‌های کاذب مطالعات و پژوهش هایی انجام می شود؛ یکی از این پروژه های تحقیقی، «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» است که دکتر وحید سهرابی فر، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد. آن‌چه در زیر می‌ خوانید، حاصل گفت‌وگوی دفتر پژوهشِ پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است:
ضرورت مطالعات معنویت در جامعه امروز
  • 1399/4/29 يكشنبه مصاحبه با دکتر احمد شاکرنژاد؛ ضرورت مطالعات معنویت در جامعه امروز
    گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه به‌طور رسمی از سال 1396 آغاز به کار کرد و ضمن تکمیل‌کردن و سامان‌دادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آن‌ها، پروژه‌های دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد. مصاحبۀ زیر حاصل گفت‌وگو با دکتر احمد شاکرنژاد است.
عملکرد جمهوری اسلامی ایران در ترویج معنویت طی چهل سال و نگاهی به آینده
  • 1398/9/2 شنبه مصاحبه با دکتر مسعود آذربایجانی؛ عملکرد جمهوری اسلامی ایران در ترویج معنویت طی چهل سال و نگاهی به آینده
    معنویت گرایی مقوله ای است که از دیرباز مورد توجه مردم و جوامع مختلف بوده؛ هرچند در شکل و شیوه تفاوت هایی با هم داشته اند. جمهوری اسلامی ایران نیز طی بیش از چهار دهه، در زمینه ترویج معنویت گرایی فعالیت هایی انجام داده که برخی موفق بوده و برخی نیز کاستی هایی داشته است. امروزه نیز با توجه به ورود معنویت های نوظهور و مدرن در جهان، بایسته است با نگاهی به آینده، دستاوردهای جمهوری اسلامی در ترویج معنویت بازخوانی شود. مصاحبه زیر، حاصل گفت و گوی دکتر احمد شاکرنژاد؛ مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت با حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است:
رسوخ فرهنگ عاشورا در جان و دل مردم
  • 1398/7/20 شنبه مصاحبه با دکتر آذربایجانی؛ رسوخ فرهنگ عاشورا در جان و دل مردم
    صبح روز پنج شنبه 18 مهر 98، پژوهشکده اخلاق و معنویت یک هم اندیشی با عنوان «معنویت عاشورایی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» برگزار کرد. در این هم اندیشی که تا ساعت 12 ادامه داشت، برخی از چهره های فرهنگی و علمی تهران و نیز اندیشمندان و صاحب نظران در موضوع یادشده حضور داشتند؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، رئیس اندیشکده معنویت، ریاست این جلسه را بر عهده داشت و دکتر احمد شاکرنژاد، مدیر گروه اسلام و مطالعات معنویت، دبیر علمی نشست بود.
فلسفۀ شکل‌گیری گروه «اسلام و مطالعات معنویت» و اهداف آن
  • 1398/7/14 يكشنبه مصاحبه با رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت؛ فلسفۀ شکل‌گیری گروه «اسلام و مطالعات معنویت» و اهداف آن
    پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، به ریاست جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی علیزاده، از سه گروهِ «اخلاق»، «تربیت» و «اسلام و مطالعات معنویت» تشکیل شده که مدیریت این سه گروه، به ترتیب با آقایان: دکتر محمدتقی اسلامی، دکتر حسن بوسلیکی و دکتر احمد شاکرنژاد می باشد. در چهارم خرداد 98، گفت و گویی با دکتر علیزاده، ریاست این پژوهشکده، درباره رسالت و اهداف تشکیل گروه اسلام و مطالعات معنویت به عنوان جدیدترین گروه این پژوهشکده انجام شده که متن زیر، حاصل این مصاحبه است:
1

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید‌ترین مطالب

مطالب مرتبط
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 7053
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما