معرفی تازه‌ترین اثر پژوهشکده اخلاق و معنویت؛

مدیریت و اخلاق

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): تازه‌ترین اثر پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با عنوان مدیریت و اخلاق، چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار ایسکا: یکی از دستاوردهای ارزشمند گروه اخلاقِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، کتاب «مدیریت و اخلاق؛ درنگی در شناسایی و کاربست هنجارهای اخلاقی در مدیریت کسب و کار با رویکرد اسلامی» تالیف حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی است که به تازگی منتشر شده است.

این کتاب که حاصل کاری پنج‌ساله بر روی پروژۀ «اخلاق مدیریت» است پاسخ به پرسش‌های ذیل را دنبال می‌کند:

آیا چارچوب یگانه و پایداری برای تعریف و تعیین هنجارهای اخلاقی در مدیریت و کسب و کار وجود دارد که هدایتگر تصمیم‌های مدیریتی باشد؟ اگر آری، این چارچوب کدام هنجارهای اخلاقی را تعیین می‌کند؟ این هنجارها از منظر اخلاق اسلامی چگونه ارزیابی می‌شوند؟ اخلاق اسلامی چه نقدها و افزوده‌هایی می‌تواند بر این هنجارها داشته باشد؟ مدیران در سازمان‌های کسب و کار با چه مسائلی اخلاقی روبه‌رو هستند؟ آنان چگونه باید با این مسائل رویارویی داشته باشند؟ راه‌حل بی‌تفاوتی مدیران نسبت به مسائل اخلاقی در سازمان‌ها چیست؟

فصل نخست این کتاب به کلیات، مفاهیم و به اصطلاح، ترسیم ادبیات بحث می‌پردازد. فصل دوم از چگونگی تشخیص صحت و خطای اخلاقی منش‌ها، رفتارها و تصمیمات در سازمان‌های کسب و کار سخن‌ می‌گوید و به این منظور هنجارهایی را تعریف و تعیین کرده، با ارزیابی آن‌ها از نظر اخلاق اسلامی به افزوده‌هایی می‌رسد که اخلاق اسلامی بر آن هنجارها دارد. فصل سوم تحت عنوان به سوی کاربست، با مرور بر نوع مسائلی اخلاقی که مدیران در سازمان‌های کسب و کار ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، از شیوۀ درست رویارویی با آن مسائل بحث می‌کند و در ادامۀ این بحث، راه‌حل بی‌تفاوتی مدیران به مسائل اخلاقی در سازمان را جویا می‌شود.

در پایان هر فصل پرسش‌هایی برای گفت‌وگو و درنگ آمده است. این پرسش‌ها علاوه بر اینکه تلاش فکری خواننده را برای تثبیت مطالب خوانده‌شده در فصل برمی‌انگیزد، نظر او را دربارۀ مطالب جویا می‌شود و نشان‌دهندۀ بی‌پایانی درنگ و تأمل در عرصۀ تفکر اخلاقی است.

کتاب مدیریت و اخلاق، در 326 صفحۀ رقعی و توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تازگی چاپ شده و در دسترس علاقه‌مندان به ویژه اندیشمندان عرصۀ مدیریت و کسب و کار قرار دارد.

منبع:
كلمات كليدي : پژوهشگا علوم و فرهنگ اسلامی , پژوهشکده اخلاق و معنویت , دکتر محمدتقی اسلامی , کتاب مدیریت و اخلاق

تاریخ خبر: 1401/8/30 دوشنبه
تعداد بازدید کل: 320 تعداد بازدید امروز: 2
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 321
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما