به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت؛

اخلاق جهانی

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت، پروژه اخلاق جهانی به اتمام رسید و در قالب کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایسکا: دکتر محمدتقی اسلامی، مدیرِ گروه پژوهشیِ اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت، ضمن اعلام این خبر در توضیحی دربارۀ محتوای کتاب گفت: پروژۀ اخلاق جهانی حاصل تلاش گروهی از مترجمان و نگارش مدخلی به قلم  دکتر حسن بوسَلیکی تحت عنوان «مدخلی بر اخلاق جهانی از یک منظر اسلامی» است که به تازگی از چاپ خارج شده است.

وی افزود: این کتاب حاوی 367 صفحه، دربردارندۀ مجموعه‌ای از مقالات صاحبنظران این رشته است که پروفسور لئونارد سوئیدلر یادداشتی را با عنوان «استقبال یک متکلم کاتولیک از مسلمانی طالب گفتگو» به منظور مقدمه و تقریظی بر کتاب نگاشته است. علاوه بر مقاله دکتر بوسلیکی این کتاب دارای سه بخش است که عبارتند از:

بخش اول: جستارهای نظری (شامل سه نوشته از اندیشمندان جهانی درباره مباحث نظری اخلاق جهانی)؛

بخش دوم: تلاش‌ها و اقدامات (شامل سه فصل از کتاب «اخلاق جهانی و مسئولیت‌های جهانی» نوشتۀ هانس کونگ و هلموت اشمیت)؛

بخش سوم: پیوست‌ها؛ شامل اسناد و متن کامل پنج اعلامیه جهانی است: «اعلامیه به‌سوی اخلاق جهانی»، «متن اعلامیه جهانی حقوق بشر»، «اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط ادیان جهان»، «اعلامیه جهانی اخلاق جهانی» و «اعلامیه جهانى مسئولیت‏هاى بشر پیشنهاد شده توسط شوراى تعامل».

دکتر اسلامی با تصریح بر این که کتاب اخلاق جهانی، به این امید به جامعه علمی عرضه می‌شود که باب گفت‌وگو درباره اخلاق جهانی را در جامعۀ نخبگانی ایران باز کند و زمینه‌ساز مشارکت بیشتر و مؤثرتر اندیشمندان مسلمان در این گفتمان باشد، گفت: پروفسور لئونارد سوئیدلر (از فعالان گفت‌وگوی ادیان ابراهیمی) وقتی از تدوین کتاب حاضر آگاه شد، یادداشتی در این باره برای پژوهشکده اخلاق و معنویت ارسال کرد که در ابتدای این اثر منعکس شده است.

در معرفی پشت جلد این کتاب آمده است:

دنیای امروز، تشنۀ اعتماد، صداقت، همزیستی مسالمتآمیز و صلح است و این عطش جز با اخلاق سیراب نخواهد شد. در جهان چندقطبی امروز نمیتوان امیدوار بود بحرانهای جهانی همچون گسترش گازهای گلخانهای، فقر جهانی، تروریسم، نسلکشی و ... با توسل به نهادهای حقوقی و نظامی از بین بروند. چه بخواهیم و چه نخواهیم، برای زیست جهانی به «اخلاق جهانی» نیازمندیم. چه همه اصول این اخلاق را بپسندیم و چه نپسندیم. البته تأکید بر اخلاق جهانی هرگز به معنای دستشستن از اخلاق غنی و پرمایۀ بومی و دینی نخواهد بود... .

منبع:
كلمات كليدي : اخلاق جهانی , پژوهشکده اخلاق و معنویت

تاریخ خبر: 1402/9/19 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 90 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 91
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما