هفتمین نشست از سلسله نشست‌های امر جنسی؛

انگاره‌های والدین دربارۀ تربیت جنسی فرزندان

پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): گروه تربیتِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، پنجشنبه 23 دی ماه، نشست تخصصی با موضوع «انگاره‌های والدین دربارۀ تربیت جنسی فرزندان» برگزار کرد.



به گزارش خبرنگار ایسکا:
گروه تربیتِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت با همکاری کارگروه عفافِ دفتر تبلیغات اسلامی، روز پنجشنبه 23 دی ماه 1400، نشست تخصصی امر جنسی را با موضوع «انگاره‌های والدین دربارۀ تربیت جنسی فرزندان» برگزار کرد.

در این نشست علمی که هفتمین نشست از سلسله نشست‌های امر جنسی بود و از ساعت 10 تا 12:15 به صورت مجازی برگزار شد، آقای دکتر سیدمحسن اصغری نکاح؛ (روان‌شناس، پژوهشگر تربیت جنسی و دانشیار دانشگاه فردوسی)؛ دکتر سیدعلی آذین (متخصص پزشکی اجتماعی، سکسولوژیست و دانشیار پژوهشگاه ابن سینا) و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عباسی (استادیار گروه روان‌شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث) در موضوع انگاره‌های والدین دربارۀ تربیت جنسی فرزندان به بحث و گفتوگو پرداختند.

دکتر حسن بوسلیکی دبیر علمی این نشست، در ابتدای بحث ضمن توضیح دربارۀ مسئلۀ نشست امر جنسی و سفارش کارگروه عفاف، توضیحاتی نیز دربارۀ موضوع خاص نشست هفتم امر جنسی ارائه کرد.

دکتر سیدعلی آذین نخستین ارائه‌دهندۀ بحث یادشده بود. وی تاکید کرد که باید به جنبۀ جنسی کودک توجه نموده، کودک را به عنوان موجود جنسی نیز دید. وی افزود: امروزه نهادهای مختلف در زمینۀ تربیت جنسی وظیفۀ خود را به درستی ادا نمی‌کنند؛ لذا خانواده‌ها باید خود این وظیفۀ مهم را به دوش بکشند، اما نوعاً خانواده‌ها در این زمینه فعال نیستند و دیدگاه خانواده‌ها نیز طیف وسیعی را پوشش می‌دهد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی عباسی با اشاره به این‌که سند جامع آموزش و تربیت جنسی به عنوان جایگزین سند 2030 تدوین و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، ولی هنوز به تصویب نرسیده، گفت: در زمینۀ تربیت جنسی باید به هر سه حوزۀ رفتار، بینش و امیال توجه شود؛ نه فقط رفتار.

استادیار گروه روان‌شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث با تاکید بر این‌که کارآمدی روابط زناشویی آیندۀ فرزندان، حاصل تاثیر تربیت جنسی آنان است، افزود: بخش زیادی از مشکلات زناشویی را باید در ضعف تربیت جنسی دوران کودکی ریشه‌یابی کرد.

دکتر عباسی تصریح کرد که امروزه والدین در زمینۀ تربیت جنسی فرزندان در «منطقۀ امن» پناه گرفته‌اند؛ یعنی تا هنگامی که مشکلی پیش نیامده، اقدامی صورت نمی‌دهند.

دکتر سیدمحسن اصغری نکاح؛ روان‌شناس، پژوهشگر تربیت جنسی و دانشیار دانشگاه فردوسی، سومین ارائه‌کننده بحث بود و اعلام کرد که انگارۀ والدین دربارۀ تربیت جنسی از ترکیب انگاره‌ها دربارۀ تربیت و امر جنسی ناشی می‌شود که متاسفانه در هر دو حوزه شاهد کج‌فهمی‌هایی از سوی والدین هستیم.

وی در زمینۀ چیستی، هنگامه، متولی، فرایند و محتوای تربیت جنسی به انگاره‌هایی اشاره کرد؛ مثل: دوران بلوغ، مناسب‌ترین زمان برای تربیت جنسی است و تلقی از امر جنسی صرفاً معصوف به رفتار جنسی است و ... .

در این وبینار که به صورت مجازی برگزار شد، بیش از 170 نفر از اساتید و دانشجویان روان‌شناسی و علوم تربیتی مشارکت کرده، ضمن بهره‌مندی از مباحث آن، پرسش‌های خود را نیز مطرح کردند.

دور دوم گفتوگو و بحث‌های این نشست، حول محور مباحث ارائه‌شده و سؤالات حضار بود و همۀ اساتید بر این نکته تاکید داشتند که تربیت جنسی باید «خانواده‌محور» باشد و خانواده‌ها باید از منطقۀ امن خارج شده، در این زمینه نقش فعالی داشته باشند.

دبیر علمی ششمین نشست امر جنسی، دکتر حسن بوسلیکی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود که در انتهای جلسه، مباحث و مطالب ارائه‌شده را جمع‌بندی کرد.

منبع:
كلمات كليدي : نشست , امر جنسی , گروه تربیت

تاریخ خبر: 1400/10/26 يكشنبه
تعداد بازدید کل: 191 تعداد بازدید امروز: 1
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 192
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما