به همت گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت سمینار اخلاق جهانی برگزار شد. پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (ایسکا): به همت گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت، سمینار پروژه «اخلاق جهانی» روز چهارشنبه 17 آذرماه برگزار شد.



به گزارش خبرنگار ایسکا:
روز چهارشنبه 17 آذرماه 1400، گروه اخلاق پژوهشکده اخلاق و معنویت، سمینار پروژه «اخلاق جهانی» را با حضور مجری و ناظر پروژه و اعضای شورای علمی گروه اخلاق برگزار کرد.

در این سمینار که از ساعت 8:30 با حضور نمایندگانی از حوزه ریاست پژوهشگاه و معاونت پژوهشی به صورت حضوری تشکیل شد، ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی اسلامی به‌عنوان مدیر گروه اخلاق و ناظر این پروژه، به ذکر کلیاتی درخصوص پروژۀ اخلاق جهانی پرداخت و توضیحاتی دربارۀ تفاوت و تعارض فرهنگ‌ها و تمدن‌ها ارائه و تصریح کرد که اخلاق جهانی، تهدیدهای ناشی از تفاوت فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف را به فرصتی برای زندگی مسالمت‌آمیز تبدیل می‌کند. 

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی، مجری پروژه، ضمن مرور فعالیت‌های انجام‌شده در به سامان رسیدن این پروژه، از محتوای کتاب و ضرورت پرداختن به اخلاق جهانی گزارشی ارائه کرد و گفت: امروز عمده مشکلات جهانی، مثل آلودگی محیط زیست، فقر جهانی و ... ناشی از عمل نکردن به اخلاقیات فرهنگ هر قوم است.

وی هم‌چنین افزود: ده درصد از مشکلات اخلاق جهانی، ناشی از تعصبات قومی و قبیله‌ای است و حدود 90درصد ناشی از عمل نکردن به اخلاق.

دکتر بوسلیکی، راه برون‌رفت از این معضل را الگوی ترکیبی‌ای عنوان کرد که هم شامل راهبرد اول (اشتراکات جهانی) است و هم شامل راهبرد سوم؛ که تقویت اخلاق منطقه‌ای همراه با رواداری است.

مجری پروژۀ اخلاق جهانی، با اشاره به مقاله‌های نوشته شده توسط افرادی که دغدغۀ اخلاق جهانی دارند؛ نظیر هانس کونگ، عنوان کرد که به عقیدۀ آن‌ها، مقولۀ اخلاق جهانی باید مبتنی بر اعلامیۀ حقوق بشر باشد که البته این نظریه با مشکلات نظری و چالش‌هایی مواجه است. وی هم‌چنین به ظرفیت اسلام برای گفتمان اخلاق جهانی اشاره کرد و شش اصل برشمرد که مبانی قرآنی و کرامت انسانی از آن جمله‌اند.

پروژه «اخلاق جهانی» یکی از پروژه‌های پژوهشی گروه اخلاقِ پژوهشکده اخلاق و معنویت است که به اتمام رسیده و تا پایان سال 1400 در قالب کتاب منتشر خواهد شد. 

کلمات کليدي
اخلاق جهانی, سمینار, محمد تقی اسلامی, حسن بوسلیکی
 
امتیاز دهی
 
 

[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 69
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

مرکز اخلاق و تربیت اسلامی
مجری سایت : شرکت سیگما