پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت، ذیل کرسی تخصصی شخصیت سالم؛ نظریۀ خودنظمجویی، کرسی ترویجی با موضوع «تبیین سازه خودنظمجویی اسلامی؛ اصول و راهبردها» را در روز چهارشنبه 8 دی ماه 1400 با ارائۀ حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید رفیعیهنر، استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار کرد.
در این کرسی ترویجی که از ساعت 10 الی 12 برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جهانگیرزاده؛ استادیار گروه روانشناسی مؤسسۀ آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و دکتر محمدتقی تبیک؛ استادیار گروه روانشناسی دانشگاه قرآن و حدیث به عنوان ناقد حضور داشتند.
در این جلسه ابتدا دکتر رفیعیهنر ضمن بیان مقدمهای دربارۀ واژۀ «خود» (self)، به روند تاریخی این واژه و معانی مختلف self regulation اشاره کرد. سپس تعریف نسبتاً جامعی از خودنظم جویی ارائه داد و گفت: خودنظمجویی، توانایی تنظیم و مهارت تعمدی، هشیارانه و نیازمند به تلاش، تمایلات، رفتارها، افکار و هیجانات است؛ به گونهای که مستلزم متوقفنمودن هدفی برای رسیدن به هدفی با سودمندی طولانیتر و رساندن خود تا معیارهایی چون آرمانها، ارزشها و انتظارات اجتماعی است.
وی در ادامه ضمن طرح نظریههای خودنظمجویی و ضرورت تدوین مدلها و نظریههای جدید، بعد از تبیین جایگاه و مبانی «خود»، به بحث خودنظمجویی اسلامی پرداخت و روش و منابع به کار گرفتهشده در این پژوهش را برای حضار و شرکتکنندگان در این کرسی تشریح کرد.
در ادامه این کرسی ترویجی، آقایان دکتر جهانگیرزاده و دکتر تبیک به عنوان ناقد به ذکر دیدگاههای خود در خصوص این موضوع پرداختند و بعد از پاسخ دکتر رفیعیهنر، این جلسه با پرسش و پاسخ شرکتکنندگان مجازی ادامه یافت.
این کرسی ترویجی که به همت گروه تربیتِ پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت و مرکز همکاریهای علمی و بینالمللِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، واقع در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پردیسان هم به صورت مجازی و هم حضوری برگزار شد و دبیر علمی این کرسی ترویجی، حجتالاسلام والمسلمین مهدی فصیحی رامندی بود.